banner image

5 måter å gjøre hotellet mer bærekraftig på

Publisert på: 12/02/20 Publisert av: Mark Barber

Miljøbevissthet er på vei opp og frem i serveringsbransjen: De siste årene har veksten av økoturisme tiltatt i takt med at reisende søker etter bærekraftige og autentiske opplevelser. Mange hoteller har omfavnet grønne initiativer, og dessuten tatt flere grep for å gjøre sin praksis mer bærekraftig.

Ifølge Booking.com er 55% av reisende mer opptatt enn noensinne av å gjøre bærekraftige valg når de bestiller hoteller. De samme menneskene sier det er mangel på muligheter for å sette grønne mål og intensjoner ut i praksis. Men denne miljøtrenden skaper mange nye muligheter for hotelleiere. Accor, Marriot og Intercontinental har jobbet for å forbedre bærekraften i sine globale virksomheter over flere år.

Mange hotellkjeder blir grønne

Accor har forbedret retningslinjene for avfallshåndtering, noe som har hjulpet deres hoteller i Australia med å redusere matsvinn med 30 %. Men hotellkjeden har også fokusert på flere bærekraftige transportalternativer til og fra sine eiendommer, og sette opp elbil-ladepunkter i tilknytning sine hoteller i Storbritannia og Australia: For å redusere karbonavtrykket til deres egne kjøretøy.

Marriott Group har også installert ladepunkter for elbiler på en stor andel av sine hoteller, som del av sitt arbeid for å få LEED-sertifisering på 142 egne eiendommer. LEED er en internasjonalt anerkjent merkeordning som bekrefter et selskaps innsats for å forbedre seg på tiltak for energisparing, vanneffektivitet og CO2-utslipp: En ettertraktet miljøinnsats som bedriftskunder ser etter når de velger steder å bo.

I sin kamp for å bekjempe engangsplast har Intercontinental forpliktet seg til å fjerne de små, engangsflaskene i plast til toalettsaker - fra alle hotellrom i deres portefølje av hotell-konsepter. Selskapet sier endringen vil fjerne over 200 millioner engangs plastflasker fra deres totale hotelldrift per år.

På samme måte har Ovolo Group installert Purezza-systemer alle sine hoteller, og slik reduserer boutique-operatøren sin avhengighet av flasker og emballasje av engangsplast.

Fem måter hotellet ditt kan bli mer bærekraftig på

Nesten tre fjerdedeler av reisende ønsker å bo på et miljøvennlig hotell minst en gang i det kommende året.

Her er 5 bærekraftige praksiser du kan introdusere til driften for å gjøre den mer bærekraftig:

1. Gi alternativer til flaskevann

3 ressurser som har stor innvirkning på utgifter til hotelldrift og på miljøet er: Vann, avfall og energi. Derfor er det både gunstig for miljøet og for hotelldriften når du innlemmer miljøvennlige tiltak i hotelldriften. Hoteller beveger seg nå bort fra å tilby engangsflaskevann til gjestene sine som standard. I stedet tilbyr store hotellkjeder, inkludert Hyatt Hotels, filtrert vann fra vanndispensere, som kan tappes på karafler og gjenbrukbare flasker: Alle slike tappetårn og dispensere kan plasseres beleilig i restauranter, barer, konferanserom og møtelokaler - selv ved bassenget.

2. Prioritere etisk praksis

Forskning viser at 55% av forbrukere er villige til å betale mer for tjenester som tilbys av selskaper som har forpliktet seg til etikk og miljøansvar. Du kan inspirere dine ansatte til å handle etisk ved å oppmuntre dem til å ta et kurs i etikk for serveringsbransjen, ved å være vertskap for innsamlingsaksjoner, eller ved å iverksette ideelle initiativer som kommer lokalmiljøet til gode.

3. Mat fra lokale produsenter

Matproduksjon står for en fjerdedel av verdens klimagassutslipp. Ved å velge lokale leverandører reduseres karbonavtrykket fra matproduksjon med 7% - og minimerer dessuten behovet for plastemballasje og reduserer transportkostnader. Purezza vanndispenser-systemer bruker vann fra den lokale vannforsyningen i bygget, som kan tappes på flasker og tilbys gjestene. Dette eliminerer behovet for å importere dyrt, engangsflaskevann fra utlandet: Vannet kan serveres med og uten kullsyre.

I 2016 forpliktet Accor Hotels seg til å plante 1000 grønnsakshager innen utgangen av 2020. Råvarer fra deres eksisterende grønnsakshager utgjør nå 30% av hotellmenyene deres, mens ytterligere 50% kommer fra lokale leverandører.

local farmer holding a create of local produce fruit and vegetables

4. Bruk mindre energi uten at det går utover kundeopplevelsen

Hoteller er en 24-timers business og bruker mye energi. Men mange virksomheter i serveringsbransjen jobber nå utrettelig for å redusere energiforbruket, samtidig som de opprettholder kundeopplevelsen for gjestene. Dette inkluderer energiproduserende heiser og varmegjenvinningskjølere som bruker overflødig varme til å produsere varmt vann. Alto Hotel i Melbourne bruker 76 % mindre energi enn et gjennomsnittlig hotell: Takket være bruken av et energieffektivt klimaanlegg og lavenergi-LED-belysning. Dette er tiltak som har en positiv miljøpåvirkning, men likevel bevarer kvaliteten på kundeopplevelsen.

Ved å bytte til vaskemaskiner som bruker lite vann, kan du redusere vannforbruket til klesvasken med opptil 80%. Hvis du bytter ut dusjer, kraner og toaletter med alternativer som reduserer vannforbruket , f. Eks sparedusj eller løsninger med vannbesparende programmer, kan du redusere vannforbruket til de fleste inventarer med 35% eller mer.

5. Gjenbruk og resirkuler for å redusere avfallsmengdene

Den typiske hotellgjesten produserer omtrent 1 kg avfall per natt. Som et resultat har resirkuleringstiltak blitt normen på hoteller: Alt fra morgenaviser til oppbevaringsbeholdere for mat- og drikke fra romservice, blir samlet inn og resirkulert.

Spicers hoteller har forpliktet seg til å bli null-avfallsvirksomhet innen 2030 ved å tilby resirkuleringsenheter på rommene, kombinert med en gjenbruks- og resirkuleringsplan for nesten alle gjenstander som brukes ved deres luksus-retreats. Ved utgangen av 2019 hadde Purezza bidratt til å fjerne nesten 40 millioner engangsflasker fra leveransekjeden til HoReCa-bransjen globalt.

Woman holding a green recycling box containing cardboard paper and other recyclable materials

Bærekraftig praksis kan forbedre bunnlinjen

Nesten to tredjedeler av reisende foretrekker å bo på overnattingssteder som kan bevise sin bærekraftige miljøstatus. Bærekraftig praksis i din virksomhet kan forbedre belegg og omsetning, etter hvert som flere og flere reisende søker mer miljøvennlige alternativer: Det er positivt for miljøet og for bunnlinjen.

Redusert vannforbruk, lavere energiforbruk og mindre avfall sendt til deponier - alt kan faktisk oversettes til lavere totalkostnader: Slike tiltak vil raskt kunne betale for seg selv, ved å skape en gjennomsnittlig avkastning på investeringen på mellom 25% til 40%.

Slik kan hotellet ditt bli mer bærekraftig allerede i dag

Å investere i et Purezza Premium Water -vanndispenseringssystem, vil være en enkel måte å kickstarte din vei mot en grønnere og mer bærekraftig virksomhet.

Du finner Purezza på over 8000 areaner i Nord-Amerika, Europa og Australia. Purezza hjelper hoteller med å skille seg positivt ut: Ved hjelp av en rekke bærekraftige løsninger som gir vann av premium-kvalitet: Med eller uten kullsyre. Samtidig som du reduserer karbonavtrykket ditt når du bidrar til å eliminere engangsplast og store mengder panteflasker fra leveransekjeden til HoReCa-bransjen. Våre Purezza-systemer passer alle områder på et hotell; inkludert restauranter, barer, konferanserom, gjesterom – ja til og med fellesområder som ved bassenget og i foajeen.

Kom i gang med Purezza-systemet ditt i dag, kontakt oss .

Vi er sosiale