Publisert på: 09/10/19 Publisert av: Mark Barber
Smakfulle småretter inspirert av Østen. Men også taquitos som skal bidra til CO2-reduksjon. I år ble restauranten i Oslo det første spisestedet i verden med FN-anerkjennelsen «Climate Neutral Now» for sitt bidrag til lavere klimaavtrykk.
ASIA Aker Brygge ble etablert for 5 år siden, i oktober 2014. Restauranten ble startet av de tre gründerdamene som blant annet står bak den italienske restaurantkjeden-Olivia.
- ASIA er en restaurant hvor maten og opplevelsen rundt måltidet er i fokus. Vi pleier si at «sharing is caring», og har derfor mange forskjellige typer fristende og gode småretter, skapt for å deles. Vi ønsker å være en møteplass for våre gjester – et sted de kan komme ved flere ulike anledninger; uansett om det er en større fest, en date eller et jobbmøte. Hos oss skal alle føle seg velkommen: Vi har serviceinnstilte og imøtekommende servitører, og mat som er fristende og stimulerende for smaksløkene. Rettene våre passer både kjøttelskere, fiskeelskere og veganere, sier Pernille Koppang, driftssjef for ASIA Aker Brygge.
Hun forteller restauranten trolig er mest kjent for sine taquitos – som har vært på menyen fra første stund. Disse er nå klimavennlige. Restauranten fikk i mai 2019 anerkjennelse for sine klimatiltak av FN.
- Gjennom vårt samarbeid med CHOOOSE gir vi 2 kroner for hver porsjon taquitos du kjøper. CHOOOSE arbeider med prosjekter som skal hjelpe foretak med å kompensere for sitt CO2-avtrykk. Vårt bidrag er da med på å kutte rundt 40 kilo CO2. Effekten er den samme som om du skulle parkert en bil i 2 uker, som ellers ville spydd ut eksos tilsvarende 40 kilo, sier Koppang.
Innen oktober 2019 har de bidratt med å kompensere for 7200 tonn C02 gjennom å finansiere FN-regulerte CO2-reduserende prosjekter.
- Siden vi som restaurant totalt bidrar til mindre CO2-utslipp, og satser på flere andre bærekraftige tiltak – slik som Purezza-konseptet - har vi fått anerkjennelse av FN og er del av deres «Climate Neutral Now»-initiativ. Vi er per i dag den første restauranten i verden som har fått en slik anerkjennelse, sier Pernille Koppang.
Purezza har sammen med flere bærekraftige tiltak, gitt ASIA enda sterkere miljøprofil. Restauranten serverer blant annet MSC-sertifisert fisk, økologisk kaffe, bruker Svanemerkede produkter og nedbrytbare og resirkulerte innpakninger.
- Vi jobber med å redusere all engangsemballasje og noen av tiltakene vi har gjort er å kutte ut plastsugerør og oljelys i restauranten, sier hun.
Pernille Koppang sier restauranten har et mål om å redusere matsvinnet med 20 prosent innen 2020. Dessuten å tilby nye og spennende vegetar-retter.
- Slik at gjester som pleier å velge tradisjonelle kjøttretter, kan bli inspirerte og fristet til å prøve grønne og smakfulle alternativer til kjøtt. Vårt arbeid med bærekraft er pågående, og vi ønsker å finne flere kreative måter å forbedre oss på, sier hun.
Driftssjefen hos ASIA Aker Brygge sier Purezza Premium Water var et mye mer bærekraftig system enn vanlig flaskevann.
- For oss ble det en øyeåpner da vi så hvor mange flasker som unødvendig ble transportert til ASIA ukentlig. Vi har jo så godt vann her i Norge, og med filtreringen og kullsyre-muligheten i systemet blir det enda bedre. I tillegg er det svært arbeidsbesparende å slippe å flytte vann opp fra lager i kjelleren, noe som gir mer lagringsplass og er økonomisk besparende, sier hun.
Koppang sier gjester og ansatte kun har gitt utelukkende positive tilbakemeldinger om Purezza.
- Innføring av Purezza har vært en av mange tiltak vi har gjort for å få bærekraft høyt opp på agendaen hos oss på ASIA. Vi fikk tilfeldigvis vite om Purezza gjennom en av deres selgere, sier Pernille Koppang.
Du kan nå finne Purezza på serveringssteder over hele Nord-Amerika, Europa og Australia. Nøkkelen til vår suksess ligger i det omfattende utvalget av Purezza-produkter som gjør det mulig for restauranter, kafeer, hoteller og konferansesentre å selge en bærekraftig vannløsning med positiv innvirkning på bunnlinjen.
Kontakt oss for å snakke med en Purezza-ekspert i dag for å finne det riktige produktet og tjenesten skreddersydd ditt serveringssteds behov.